Jak začít podnikat na internetu za studentský plat

21.05.2008

Přihlašte se jako věrný čtenář a všechny reklamy se ztratí!


Často mi od mladých čtenářů chodí maily s otázkami „Jak začít podnikat?“, „Kde vzít peníze na rozjezd podnikání?“, „V čem je nejlepší začít?“, proto jsem se tedy na toto téma rozhodl napsat takový malý souhrn možností začínajícího internetového podnikatele, respektive podnikavce.

KnihyJelikož i já, mladý student, jsem na počátku své cesty neměl žádné velké peníze na rozjezd většího podnikatelského záměru, musel jsem se zaměřit na levné lowcostové podnikání s rozpočtem pro někoho možná směšných 1000 Kč, což je pro studenty ještě snesitelná reálná částka. Takový mladý student s tímto kapitálem nemá příliš velký výběr možností zhodnocení vloženého kapitálu. Jelikož není možné s takovýmto kapitálem pokrýt papírování (rozumějme zřízení živnostenského listu, atd.) a zároveň očekávat, že mu něco málo zbude na samotný obsah podnikání, je nucen první investovat do toho, co mu v blízké době vrátí dostatečné množství peněz tak, aby jimi pokryl nejen zřízení živnostenského listu, ale i své podnikání legalizoval a taky měl další příjem, který mu bude generovat kapitál pro investování dalších „projektů“. Pokud budeme chtít vybudovat nějaký stabilní příjem, je nutné se smířit s tím, že budeme ze začátku všechen zisk obracet zpět do podnikání.

Do výběru zahrnuji tři nejčastější formy rozjezdů mladých internetových podnikatelů s pouze malou nutnou počáteční investicí. V textu se často bude vyskytovat mnou vymyšlený termín, kvalita investice. Počítám ji jako zhodnocení za určité období vzorcem KI = zisk – náklady. Zisk a náklady jsou počítány za období např. 12-ti měsíců, Jako náklad nezapomeňte uvést i cenu práce. Nezapomeňte, že ani vy, ačkoliv za práci pro sebe nedostanete přímo zaplaceno, neděláte zadarmo!

1, Dělejte MFA

Dříve, než začneme mluvit o MFA, si raději vysvětlíme význam této zkratky. MFA (made for AdSense) je původní označení webů vytvořených za účelem zobrazení reklam od Google AdSense. Dnes je tato zkratka brána jako všeobecné označení pro weby vytvořené za účelem zobrazení reklam. Chci zamezit klasické diskuzi na téma moralita MFA webů, proto veřejně říkám, že kvalitní MFA je někdy mnohem prospěšnější návštěvníkům a inzerujícím, než některé ne přímo MFA weby. Právě s MFA jsem začínal i já. Je to jednoduchý způsob, jak generovat dlouhodobý příjem s velmi výhodným poměrem kvality investice (viz odstavec výše). Náklady nejsou vysoké, jelikož si vystačíme jen s jednou doménou a nenáročným hostingem pro ohromné množství MFA webů, které můžeme jako samostatné různě zaměřené MFA weby vytvářet na subdoménách zakoupené matečné domény.

2, Dělejte affilate partnera

Affilate poslední dobou doslova hýbe internetovým trhem. Můžete dělat partnera všemu od prodeje cínových vojáčků, přes vlastní potisk trik, hosting až po prodeje letenek, zájezdů a domů na klíč. Na tomto konceptu podnikání je nejlepší to, že nemusíte mít sklad, vyřizovat objednávky, přijímat reklamace ani odesílat balíky. Jste totiž jen partnerem a jako partner máte povinnost pouze přijímat vydělané peníze na váš bankovní účet. Bohužel se musíte spokojit s velmi slabou procentuální odměnou za každou konverzi návštěvníka v zákazníka. Výhodou může být nasazení PPC reklam, které vám při dobrém nastavení mohou zajistit dlouhodobý a stabilní příjem. Stejně tak, jako pro MFA weby vám i zde bude většinou stačit pouze doména a nějaký nenáročný hosting.

3, Učte se doménovému spekulantství

Na doménách se dá slušně vydělávat, jak jednorázově, tak i dlouhodobě. Domény mohou být zdrojem renty i dlouhodobou investicí. Doménoví spekulanti často říkávají, že na doménách se už nedá příliš vydělat, protože zlatá éra je dávno pryč. Není tomu tak. Dobrý doménový obchodník dokáže i dnes vydělat sta tisíce pouhým přeprodejem domén od jednoho spekulanta k druhému. Poměr kvality investice je zde významně ovlivněn schopnostmi a vědomostmi obchodníka. Investice se zde nemusí nikdy vrátit, ale stejně tak se může během pár sekund práce zhodnotit několikanásobně. Osobně bych tento styl podnikání přirovnal k takovému jednoduššímu a méně rizikovému obchodování s komodity.

Takto se tedy na internetu dají nejjednodušeji získat peníze pro investování větších projektů jako jsou např. eshopy, komunitní weby, nové služby atd.

Úplně nakonec bych tento článek rád zakončil nějakým mým všemocným :-) moudrem, kterým se snažím řídit a to pro dnešek zní: „I malý růst může být ukazatelem velkého úspěchu.“.

Pokud se Vám článek líbil, zazáložkujte jej prosím: Kliknutím na ikony můžete doporučit článek dalším lidem.
  • Linkuj
  • Jagg
  • Vybrali.sme
  • Bookmarky.cz
  • Topodkazy
  • Topčlánky
  • Mediablog
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Digg
  • Technorati

Nejvíce komentované články

  1. Komentáře

    Celkem 32 komentářů
  2. Fondil | 26.05.2008 20:54 | Odpovědět

    Moc pěkný článek Jakube. Myslím, že může mnoha mladým nerozhodným studentům pomoci. A abych jen tak nechválil, přidám i svůj příběh.
    Tvorbou stránek jsem se začal věnovat už před několika lety. První projetky měli strašnou kvalitu. Měl jsem všechny stránky na freehostingu ic.cz a myslel jsem, kdovíjak to není úžasné. Pak jsem ale začal trochu studovat tvorbu stránek, SEO a internetové podnikání. Sice jsem neměl ani bankovní účet, ale řekl jsem si, že si taky nějaký svůj projekt rozjedu. Začal jsem blogem. Vzhled byl sice špatný, ale velmi dobře se mi dařilo získávat místa na Seznamu na má klíčová slova. To mi ale nestačilo, protože návštěvnost byla velmi slabá. Tak jsem si řekl, že si udělám katalog stránek. Nainstaloval jsem Wordpress, sehnal jsem free šablonu, trochu upravil kódy, aby to vypadalo jako katalog a mohl jsem začít. Díky mým znalostem ze SEO jsem získal asi během měsíce návštěvnost a stálý přísun nových stránek. Katalog se trochu rozjel, získal jsem nějaké ranky.Návštěvnost byla většinou 100-200 návštěvníků denně. Stále jsem psal svůj blog, ale ještě k tomu jsem rozjel dva MFA weby. Na katalog nějak nebyl čas a tak jsem se rozhodl, že ho prodám. Udělal jsem aukci a podařilo se mi ho střlit za 3000Kč. A přitom jsem do něj neinvestoval ani korunu /doména a hosting byly na ic.cz/. Založil jsem si bank. účet abych mohl přijmout peníze a bylo to. Do účtu jsem musel na poště vložit 200. To je jediná má investice. Za 3000 koupil hosting a doménu (liver.cz). Měl jsem ještě za ty MFA u kamaráda nějaké peníze, tak jsem si koupil web s MP3 systémem. Pak mi ještě zbyly nějaké peníze, tak jsem si koupil jeden takový soutěžní script (náhled na http://liver.cz/script/) – ten mě stál 800. Na liver.cz jsem udělal subdomény, nainstaloval WordPress a už na něm rozjíždím několik projektů.
    Soutěžní script se mi ještě podařilo prodat 2x dál, takže jsem získal dalších 500.
    Takže teď mám soutežní script, mp3 systém, doménu, hosting a 800 na účtě. A to jen s investicí 200Kč na účet. Ostatní je můj čas, který jsem strávil užitečným získáváním zkušeností.
    Tak vidíte, není to vůbec těžké. Řiďte se radami Jakuba a můžete podnikat i s malými investicemi.

  3. Martin Šimko | 28.05.2008 16:09 | Odpovědět

    Díky za pěkný článek. Jsem také student a právě se chystám rozjet můj první projekt, který by si měl minimálně vydělat na svůj provoz. Moc se v internetovém podnikání neorientuji, ale zatím vsázím na affil programy. Budu zkoušet štěstí s Invia.cz, protože můj projekt je zaměřen na cestování… Tak uvidíme. Článek mi dodal trochu odvahy, ještě jednou díky.

  4. Lukáš | 28.05.2008 16:19 | Odpovědět

    Pěkný článek…Abych ani já nebyl pozadu, přidám také svůj příběh.

    Můj úplný začátek byl primitivní web na webgarden.cz .Potom jsem začal jsem s MFA weby. Věnoval jsem tomu hodně času a tak se mi podařilo mých prvních 1000 dolarů. Za toto jsem si kouil notebook, abych byl mobilní a začal se dál všemu věnovat…MFA už nyní nedělám…Založil jsem stránku http://bestmp3s.cz a s kamarády vytvořil vlastní systém na přidávání mp3, textů a další možnosti. Dále jsem si koupil doménu hudebniklipy.cz která ale zatím jen tak nečinně leží. Dále jsem majitelem PTC stránky AlertBux.com která má momentálně přes 7000 uživatelů a denní návštěvností asi 12000 UIP. Co se týče mých příjmů: Z reklamních systémů, parkování domén a ostatních drobností jsem se dostal zatím k číslu 93 000 Kč. Investice byla asi 15 000 Kč. Co na to říkáte? Lukáš. (lukas339)

  5. Jakub Musil | 28.05.2008 19:51 | Odpovědět

    Všem moc děkuji za chválu, je pro mne pohonem k psaní dalších článků…

    Re: Fodil

    Zajímavé… Pěkný start do podnikání. S Liver.cz přeji hodně úspěchu, má potenciál. Jen je třeba ještě zapracovat na obsahu a možná bych udělal celý web v jednotném stylu a jednotlivé subdomény odlišil pouze barvami.

    Re: Martin Šimko

    Pouštět se hned v začátcích do affilatu Invie a vůbec přesyceného cestovního ruchu je dost odvážné, ale v případě úspěchu je zisk znatelný.

    Re: Lukáš

    Moc pěkný příběh. Začátky jsme měli naprosto stejný, také můj cíl byl v počátku vydělat, alespoň na notebook (právě na něm teď píši tento komentář), který mi zprostředkuje další možnosti mého růstu. Docela bych chtěl nahlédnout do toho, jak takový PTC typu Bux.to apod. hospodaří s penězi. Kdo a co je v těchto systémech hlavním příjmem. Jak alternativně monetizuješ traffic na AlertBux.com?

    Jak dlouhá doba uplynula od investování 15k do návratu oněch 93k?

  6. Martin Šimko | 28.05.2008 23:01 | Odpovědět

    Re: Jakub Musil
    Díky za reakci. Já to v podstatě v hlavní řadě nedělám ani tak pro peníze, ale proto, abych se nenudil :-) Mám po matuře a dlouhé prázdniny, takže jsem se chtěl pustit do nějakého většího projektu. Prvně rozjet doménu, naplnit web vlastním obsahem a poté se pokusit to trochu zmonetizovat. Uvidím jak to půjde…

  7. Jakub Musil | 28.05.2008 23:19 | Odpovědět

    Re: Martin Šimko
    Držím Ti palce… Sem tam kouknu, jak na tom projektu pokračuješ… jedná se o Athens.cz?

  8. pepperos | 29.05.2008 1:30 | Odpovědět

    Moc pekny clanek.

    Fondil: Pekny pribeh. Docel abych se rad dozvedel vice. Napis mi neco vice o tom, jak vypada ten tvuj pm3 a souzezni script. Mozna vydelas neco vice. :-)
    Jak pridavas mp3, respektive kdo to dela a kolik casu tim stravi?

    Lukas: Stejyn dotaz: Kdo pridava mp3 a kolik casu s tim stravi? Jinak pekny pribeh. Take by me zajimalo, za jak dlouho si castku dosahnul.

  9. Martin Šimko | 29.05.2008 11:48 | Odpovědět

    RE: Jakub Musil
    Díky, ano jedná se o http://www.athens.cz podařilo se mi tu doménu ulovit asi před týdnem a od té doby zatím plánuji:-)

  10. Lukáš | 29.05.2008 12:50 | Odpovědět

    Odpovědi na dotazy:

    Na bestmp3s.cz přidávám mp3ky buď já nebo kamarádi ze školy…mně to zabere cca 10 minut denně…

    Alertbux.com…trafik jde převážně z USA, ČR, SR, Ruska a Asie…ROzšiřuje se vpodstatě sám díky referal systému. Prodává se nejvíc tzv. balíček referalů…Moje PTC není taková ta 0,01 za klik aneb chceme zkrachovat za měsíc. Je u ní nastaven stabilní plán a proto zatím nevydělávám obrovské částky…

    Co se týče té investice…těch 15 000 jsem investovl postupně do domén, ne naráz…Na notebook jsem si vydělal od nuly. Na free webu postavený web, ano přiznávám MFA a jelo to slušně. Později, když nějaké ty peníze přišli…cca 4 měsíce jsem si koupil notebook, stal jsem se mobilnějším a internetový život nabíral větší obrátky. Od července 2007 do prosince 2007 byla částka asi 67 000 Kč. Od té doby to nemám kvalitně započítané. Osobně to považuji docela za úspěch.

  11. devian | 29.05.2008 18:37 | Odpovědět

    Zajímavé.

    Já mám celkem exotické, i když trochu nudné začátky. V lednu 2007 jsem založil soft.own.cz, udělal s tím pár kotrmelců, blbostí a je z toho stahni.net :)
    Teď zkouším affiliate systém. Tvořím projekt, který již dnes funguje ve VB, pokud se nepletu. Jde o systém já:zákazník = 50:50 :) Víc zatím neřeknu, nechci, aby mi to někdo vzal :)

  12. Ondřej Machala | 30.05.2008 15:09 | Odpovědět

    Dovolím si malou kritiku, protože tu nabádáš k věcem, které nejsou až tak v pořádku.

    Ad 1.
    Moc dobře víš, že MFA je nelegální a Google to má dáno přímo v pravidlech pro Adsense. Proto MFA ani nezkoušejte, pokud nechcete být z Adsense navždy vyškrtnuti.

    Ad 2.
    Affiliate může být v pohodě, ale v Českých podmínkách nevydělá skoro nic. Tedy pouze v případě, že nemáte stránku alespoň s 5000 UIP za den. Nehledě na to, že Affiliate v ČR je zatím v plenkách.

    Ad 3.
    Lukrativní domény jsou již dávno zaregistrovány a člověk, který není dobrý internetový prognotik a neumí se v doménovém spekulanství dobře pohybovat na tom zkrátka prodělá. Navíc je to nejjednodušší způsob, jak blíže poznat prostory soudní místnosti – to v případě, že se vám podaří zaregistrovat opravdu lukrativní doménu a chcete na tom “vytřiskat”.

    Teď doporučení dle mne:

    1. Zaměřte se na to, pro co máte předpoklady a co vás baví a rozvíjejte své znalosti a dovednosti. To znamená, že první investicí by měla být investice do vzdělání. Kupte si nějaké knížky o programování nebo grafice a podle nich se učte a následně tvořte a zdokonalujte se. Nebude to za týdny ani za měsíce, protože umět něco dobře vyžaduje hodně času a hodně praktických zkušeností. A pokud v něčem nebudete alespoň nadprůměrně dobří, nemáte šanci později na trhu uspět.

  13. devian | 30.05.2008 22:11 | Odpovědět

    Ondřej Machala: Afilliate marketing je sice v Česku v plenkách, ale rozhdoně není potřeba mít web s 5000 UIP za den pro to, aby to “něco hodilo”. Stačí přijít s nějakým novým, originálním (na cz poměry) projektem, který celou sféru afilliate tak nějak popostrčí kupředu. To je přesně to, co je potřeba, trošku s českým affiliate zatřást a popostrčit. a to může udělat a) někdo velký nebo b) nový, neotřelý projekt.
    A jelikož “někdo velký” je většinou na nějakou větší invenci už trochu zkostnatělý, musí to u nás udělat nějaký nový, neotřelý projekt, který ukáže, že Afilliate má budoucnost a že na něm jde vydělat (nebudu skromný, něco takového dělám :) ). Čím víc takových projektů, tím líp pro nás všechny. A ani celkem nezáleží, že začnou jako noname projekty, pokud to bude zajímavé, přinese to nějakou invenci. A to je hlavní, popostrčí.
    Když už o tom mluvím, známý na svém blogu kolem vánoc prodával přes nějaký afilliate systém plyšové medvdky na motivy jabberu. Nějakou tu tisícovku mu to hodilo :)

  14. Jakub Musil | 31.05.2008 8:31 | Odpovědět

    Re: Ondřej Machala

    Ad 1) Vždyť jsem nikde nepsal, aby na své MFA umístili AdSense… MFA už není jen označení pro weby s AdSense reklamou, ale i například AdFox a Etarget… Je to prostě vžitý název pro jakýkoliv web primárně určený k zisku z reklamních pozic, jak jsem již vysvětlil v článku.

    Ad 2) To máš z vlastní zkušenosti? Pokud máš určité know-how, není těžké získat i nad čtvrtinovou konverzi.

    Ad 3) Miliónové domény možná jsou už zasednuté, ale co ty tisícové, desetitisícové a možná v budoucnu i stotisícové? Kdo říká, že domény jsou dnes už pasé má, buť málo informací nebo invence, či nápadů. Viz. co píše Drago na jeho 404 blogu.

    Ad Konec) Na trhu práce možná, ale trh podnikatelské sféry je o něčem docela jiném. Nemusíš být profesionál v tom co nabízíš, aby jsi byl úspěšný.

  15. Nosi | 31.05.2008 18:25 | Odpovědět

    Ondra Machala: Hou hou hou, nac tolik pesimismu? Prover si lepe veci, nez o nich zacnes mluvit…

    1) Nekolik MFA mam, ale rozlisuj MFA a mfa. Na mfa mas tri vety textu a u toho tri velke boxy adsense. Kdezto MFA je normalni informacni web, kde sice jsou reklamy, ale jsou dobre poskladane a na webu je spousta kvalitnich informaci. Sam jich nekolik vlastnim, uz poradne dlouho a vydelavam na nich stovky dolaru mesicne. Nesmi se to ale delat prasacky.

    2) K tomu mohu rict snad jen toto: http://www.fandor.cz/top-3-nejlepsi-afill-partneri-serveru-kralovnacz/ , vynasob si tech 1500 letenek minimalne temi 300 CZK a pak se sam znovu zeptej, zdali to vazne nevydela skoro nic. Invia minuly rok svym partnerum vyplatila nekolik milionu… Vazne to vydela vic, nez “skoro nic”.

    3) K domenam se moc vyjadrovat nechci, protoze spekulanty zrovna dvakrat v lasce nemam :-) , nicmene moc dobre vim, ze vydelat se da i dnes a spousta super volnych domen je stale free. A btw, rikat ze “neco nejde” bych v dnesni dobe zakazal :-) . Vsechno jde, vse…

    Ad soud – nesmis si “hrat” a nesmis to nechat zajit moc daleko. Az k soudu to stejne dojde malokdy.

    S tim doporucenim ale naopak souhlasim. Take bych spis doporucil nejaky vetsi projekt a nesutale se zlepsovat. Nicmene jako podnikatel by jsi mel vety “nemáte šanci později na trhu uspět” nadobro vypustit.

    No offence, muj nazor :-) .

    Btw Kubo pekny clanek :-) .

  16. Nosi | 31.05.2008 18:27 | Odpovědět

    Jeste k tem MFA – pro zacatek jsou vazne super a je to dobry prijem na rozjezd, nebo proste “bokem”. Vetsi budoucnost v tom ale osobne zase az tak nevidim :-) .

  17. Lukáš | 31.05.2008 20:28 | Odpovědět

    nosi: Vážně několik set dolarů měsíčně? Tak tolik já jsem nevydělával…

    K tomu “že něco nejde” naprosto souhlasím, všechno jde, když se chce.

    OT: Co si myslíte o http://bestmp3s.cz? Má to nějakou budoucnost? Zatím tam moc návštěv nemám, snažím se, ale zatím nic moc..Nějaké nápady, reakce?

  18. Nosi | 31.05.2008 21:23 | Odpovědět

    Vazne, nemam duvod si vymyslet. Casem to jde “tak nejak samo”. V CR je urcite mnoho lidi co ma stovky dolaru mesicne a jiste i nekolik s tisici…

  19. Lukáš | 31.05.2008 21:33 | Odpovědět

    A mohl bys mi s tím nějak třeba pomoct? ROzjet nějaký lepší MFA?

  20. Jakub Musil | 31.05.2008 21:38 | Odpovědět

    Re: Nosi
    Nemůžu, než jen s tebou souhlasit a díky za pochvalu.

  21. Jont | 03.06.2008 20:55 | Odpovědět

    Super článek, docela mě inspiroval. Na internetu nijak nevydělávám, jen si píši blog, ale mám nějaké nápady, které bych chtěl v co nejbližší době realizovat. Ale to se ještě musím naučit pořádně PHP a další věci :( .

    Jen se chci zeptat, jak by měl ten MFA web vypadat? Můžete sem dát odkaz na nějaký takový (třeba ty, Nosi)? A asi je lepší to dělat v angličtině, že? A nechtěli byste někteří z vás zkušenějších udělat nějaký článek nebo seriál o těch MFA webech? Mnoha lidem by to určitě pomohlo. Snad někdo odpoví aspoň na jednu otázku :) .

  22. Jont | 04.06.2008 17:19 | Odpovědět

    Prosím…

  23. Jakub Musil | 04.06.2008 17:37 | Odpovědět

    Nejkrásnější MFA je pro inspiraci zde: emo.aceweb.cz
    Dodávám, že není moje…

    Není zač…

  24. Jont | 04.06.2008 19:48 | Odpovědět

    Dík, prostuduji to.

  25. Quincy | 04.06.2008 21:54 | Odpovědět

    nějak nechápu ty weby s mp3 na stáhnutí, není to nelegální?

  26. Nosi | 05.06.2008 0:07 | Odpovědět

    Lukáš: Nemohl, sry, to je tvuj “boj” :-) .

  27. dsm | 07.06.2008 21:31 | Odpovědět

    Nosi: zmínil si atraktivitu affilu od Královny… ony ta čísla vypadjí hezky, ale… Třeba já ty letenky moc neřeším a přitom jsem měl za květen rezervováno 95 letenek. Bohužel rezervováno ještě neznamená vystaveno, a vystaveno ještě neznamená provizi. Lidi si zvykají platit kreditkou, v tom případě je provize nula. Takže ve výsledku jsem někde na 10% teoretické max. provize… ;-/

    Jinak ještě k těm MFA webům. Jedna dobrá rada. Dělejte ty weby užitečný. Pokud uděláte solidní informativní web, tak máte velkou šanci prodávat inzerci přímo. A to vám vydělá víc než příjem z adsense/adfoxu etc. Ale pozor, firmy jsou hrozný škrti a žebráci…

  28. Fondil | 15.06.2008 20:27 | Odpovědět

    Jej Jakube díky za zhodnocení Emo.aceweb.cz
    Sice už nejsem úplný vlastník, spíš jsem web zakládal a
    v poslední době jsem ho už přenechal někomu jinému, ale i tak
    to potěší, protože to hlavní se stalo ještě za mé přítomnosti.

  29. master | 25.11.2008 1:16 | Odpovědět

    Tvý články sou super. Každý mi přidá o kapku víc sebevědomí :)
    Zatím začínám s timhle http://uzasnavidea.ic.cz (první článek nečtěte chci si ověřit jakubovu teorii :D ), ale po vánocích asi zkusim koupit doménu a hosting a zkusim to rozject :)

  30. Jakub Musil | 25.11.2008 1:46 | Odpovědět

    Jsem rád, že se ti mé články líbí a jsou ti inspirací.

  31. Pedro | 30.11.2008 13:17 | Odpovědět

    Veľmi pekný článok. Všetky tieto systémy, alebo ako to nazvať už dávno poznám. Ten adsense je pekný odrb si myslím – vlastná skúsenosť, ale na druhej strane to špekulanstvo s doménami je pekný spôsob zárobku pre šikovníkov:)

  32. maxik | 07.12.2008 0:55 | Odpovědět

    Hele jak píšeš že jsi přeprodával skripty tak na to nemáš právo. Můžeš prodat ten jeden ale nemůžeš koupit skript a prodat ho pak dvou lidem.

Přidat komentář